Również dziś Unitra budzi wielkie emocje. My widzimy ją jako symbol wielu wspomnień, Zarówno w wymiarze osobistym, jak również społecznym, ponieważ mimo wielu zmian i upływu czasu każdy zapamięta swoje pierwsze radio lub pierwszy telewizor. Unitra produkująca w Polsce i eksportująca swoje produkty do kilkunastu krajów na świecie była przedmiotem naszej dumy narodowej.
Również dziś Unitra budzi wielkie emocje. My widzimy ją jako symbol wielu wspomnień, Zarówno w wymiarze osobistym, jak również społecznym, ponieważ mimo wielu zmian i upływu czasu każdy zapamięta swoje pierwsze radio lub pierwszy telewizor. Unitra produkująca w Polsce i eksportująca swoje produkty do kilkunastu krajów na świecie była przedmiotem naszej dumy narodowej.
Unitra była jednym z symboli czasów PRL. Sprzęt tej marki chciał mieć niemal każdy dorosły Polak. Unitra produkowała niezłej jakości urządzenia domowego audio, nie wytrzymała jednak konkurencji z gigantami tej branży, z którymi musiała mierzyć się po zmianie systemu w Polsce. Teraz powróci – po raz drugi w ostatnich kilkunastu latach.
Początki marki Unitra sięgają 1961 roku, kiedy doszło do powstania Zjednoczenia Przemysłu Elektronicznego i Teletechnicznego Unitra. W swoim najlepszym okresie marka zrzeszała aż 28 przedsiębiorstw produkcyjnych. O jej potędze mówi także to, że pracowało w niej ponad sto tysięcy pracowników. Unitra to też jedna z niewielu marek sprzed 1989 roku, którym udało się przetrwać zmiany ustrojowe.
W latach 70. Unitrze udało się wypełnić misję zaoferowania Polakom urządzeń, których wcześniej w kraju nie było. Ale nie był to wyłącznie sprzęt. Marka kojarzona była przede wszystkim z nowoczesnością i dostępem do nieosiągalnej dotychczas technologii – umożliwiała słuchanie muzyki i oglądanie telewizji. Była wręcz dumą narodową lat 70.
Poprzednia reaktywacja Unitry nastąpiła w 2014 roku – 25 lat od jej zniknięcia z rynku. Przedsięwzięcie nie okazało się jednak sukcesem. Po czasie potencjał w marce dostrzegł Michał Kiciński – współzałożyciel CD Projektu oraz firmy Mudita.
Wzmacniacze, głośniki, gramofony: Unitra wraca na rynek
Na potrzeby reaktywacji Unitry, zbudowano 20-osobowy zespół R&D. Prace nad nową linią trwają już drugi rok. Celem projektu jest stworzenie serii produktów audio, opartej na najlepszych tradycjach marki Unitra.
Inicjatorami projektu oraz szefami firmy są Daniel Kostrzewa oraz Adrian Krupowicz. Inwestorem strategicznym jest natomiast Michał Kiciński, który zbudował CD Projekt – jeden z najważniejszych podmiotów nowej polskiej gospodarki – a później od podstaw stworzył także firmę technologiczną Mudita.
Unitra: Powrót złotej ery dźwięku
Nowe produkty z logiem Unitry mają powstawać w Polsce, w warszawskiej siedzibie firmy, w dzielnicy Ursus, która historycznie związana jest z polskim przemysłem. Designem będą co prawda nawiązywać do sprzętu z lat 60., ale technologicznie zdecydowanie nie – mają one sprostać wymaganiom współczesności. Sprzęt ma być wysokiej jakości, trwały oraz łatwy do naprawienia.
– Wizją Unitry jest popularyzacja urządzeń audio HI-FI jako odpowiedź na przebodźcowanie wszechobecną, natarczywą technologią. Wierzymy, że współczesny świat potrzebuje czegoś trwalszego niż zalew szybko psującej się, nienaprawialnej elektroniki. Dlatego naszą uwagę kierujemy w stronę wysokiej jakości urządzeń audio, z których Unitra słynęła, a w szczególności złotej ery dźwięku i urządzeń HI-FI z lat 70., kiedy w Europie produkowaliśmy wysokiej jakości urządzenia, często działające do dziś – podkreśla Daniel Kostrzewa, Head of Business i Członek Zarządu Unitry.